15. marts 2024

3 min

5 spørgsmål til Help-eksperten: ”Et godt event er mere end to buketter og en smart kage”

Der er i den grad kommet gang i de fysiske oplevelser og mødet mellem mennesker og brands bliver kun vigtigere i 2024. Helps produktionsansvarlige, Frederikke Wendt, arbejder til dagligt med at udtænke skarpe koncepter og skabe oplevelser, der fortæller brands historier på nye visuelle måder. Hun deler her sine tanker om det gode event.

Hvorfor kan et event være en god måde at aktivere sit brand? Events er en ekstremt effektiv måde at udkomme med en nyhed på. Du har dine vigtigste stakeholders siddende i ét rum og har mulighed for at præsentere dem for én samlet storytelling med jeres vigtigste budskaber. Den historie skal integreres visuelt, og den fysiske ramme bliver en vigtig katalysator for yderligere reach på digitale kanaler. Og så formidler man jo direkte til målgruppen, som giver mulighed for at skille sig ud og skabe oplevelser, som genererer positiv omtale og styrker tilliden til dit brand.

Hvad er dit bedste råd til dem, som overvejer at holde et event i 2024? Events er meget mere end to buketter og en smart kage med kirsebær. Du skal fra start have klart definerede mål og skarpe budskaber for det specifikke event. Når det er på plads, så kan du gå i gang med at smide de vilde, sjove og skæve ideer på bordet, der oversætter budskaberne til en relevant, fysisk oplevelse for målgruppen uanset om det er presse, influencers, forbrugere eller kollegaer.

Hvilket event vil du især fremhæve det sidste år? I 2023 har vi i Help haft mange spændende og sjove events, men jeg vil fremhæve åbningsfesten for A-HOUSE nye gårdhave på Islands Brygge. Det er et godt eksempel på, at man kan oversætte data til kreativitet. Vi lavede en spørgeundersøgelse, der viste, at beboerne savnede naboskabet og faktisk havde mange interesser tilfælles. Det kreative udgangspunkt blev derfor at ryste beboerne sammen. Vores event satte fokus på fællesskab og trivsel for beboerne og afspejlede tankerne bag gårdhaven, nemlig at skabe en oase midt i byen og et pusterum midt i Københavns pulserende byliv. En gennemført sensommeraften i september med kunstinstallationer og blomsterdekorationer inspireret af gårdhavens biodiversitet. Mens kolde cocktails og DJ's dannede rammerne for et fornyet fællesskab for beboerne.

Se casen

Hvordan måler man, om et event er en succes? Det er vigtigt at sætte sig nogle konkrete mål fra start. Succeskriteriet varierer alt efter de KPI'er, som fastlægges med kunden. Det kan både være langsigtede eller kortsigtede mål som fx deltagerantal og reach på sociale medier, øget kendskab til brandet, gæsternes tilfredshed på dagen eller historier i pressen. Når vi måler om et event har været en succes, så evaluerer og analyserer vi ud fra et antal parametre, så vi sikrer de gode læringer følger med videre.

Hvad bliver den største tendens indenfor events i 2024? Der vil være fokus på at skabe oplevelser, som er udover det sædvanlige. Gæster er vant til, at det visuelle spiller en stor rolle, og med AI kan vi som konceptudviklere tage det endnu længere og skabe totaloplevelser på et nyt niveau. Konkret kan oplevelsen være alt fra styling, en installation eller en happening. De dygtigste formår at skabe et helt særligt moment for målgruppen, som i dag vil udfordres og overraskes. AI kommer fx vi til at se meget mere af, hvor der er store muligheder for at visualisere ideerne i de tidlige stadier – og skabe originalt indhold til selve eventet.

Tag fat i Frederikke, hvis du vil blive klogere på events og aktiveringer.