Journalister bliver ofte beskrevet som samfundets vagthunde, der ikke er bange for at gå i kødet på deres kilder for at få sandheden frem.
Billedet er ikke forkert. Kritisk sans er fortsat en hjørnesten i journalistikken – og sådan skal det være. Men det bør ikke afskrække dig. Tværtimod.
Med de rette greb og en grundlæggende forståelse for journalistens virkelighed, kan interviews blive en værdifuld mulighed for at styrke virksomhedens omdømme, legitimitet og understøtte alt fra salg til rekruttering af nye medarbejdere.
Så hvordan forbereder man sig til det, og hvordan håndterer man interviewsituationen?
Først og fremmest skal man huske en række grundprincipper.
Du skal kende dine budskaber. Der er en grund til, at du står i en interviewsituation – der er et eller flere budskaber, som du skal have ud til dine stakeholders. Sørg for at have dine budskaber på rygraden og øv dig i at bruge dem som afsæt for dine svar.
Du skal være citérbar. En journalist arbejder i overskrifter og billeder. Hjælp dem på vej ved at servere stærke, mindeværdige one-liners. Det virker.
Du må gerne udfordre præmissen. Journalister arbejder ofte med en forudbestemt vinkel og en dertilhørende præmis. Hvis den ikke er rigtig, må du gerne udfordre eller rette den. Det sikrer, at dine budskaber går rent igennem, og du undgår at blive fremstillet i et forkert eller negativt lys.
Gentag dine pointer. Det kan føles kunstigt, men det er nødvendigt, fordi dit interview bliver klippet og kogt ned. Det er dine gentagelser, der sikrer, at budskabet overlever redigeringen.
Lav en aftale. I princippet står du til citat fra det øjeblik, du møder journalisten. Derfor er det en god idé ikke at røbe alle forretningshemmeligheder efter et ellers veloverstået interview. Intet er uden for citat. Heller ikke når du og journalisten er på slap line.
Mediebilledet har ændret sig, og det ændrer også forventningerne til dig som talsperson. Skal dine citater eksempelvis bruges på sociale medier eller i korte videoformater, skal dit budskab leveres på under 10 sekunder. Deltager du i en podcast, er interviewet måske mere dialogbaseret, og dynamikken mellem dig og journalisten bliver afgørende.
Derfor er det en god idé at afklare form og format på forhånd. Hvad skal interviewet bruges til? Hvem er målgruppen? Hvilken kanal udkommer det på?
Se relationen mellem dig og journalisten som et samarbejde. Vær åben og imødekommen, men hav også modet til at korrigere forkerte præmisser respektfuldt. I sidste ende har I det samme mål for øje: At levere et godt produkt.