Sluk for Danmark

Kunde:

Norlys

Opgave:

  • Strategi

Opgaven

I slutningen af 2022, da energikrisen var på sit højeste, gik Norlys i luften med kampagnen ‘Sluk for Danmark’ med et mål om at få danskerne til at spare på strømmen i den gode sags tjeneste. Jo mere strøm danskerne sparede den 1. januar 2023, jo flere penge ville Norlys sende videre til udsatte borgere i samarbejde med Røde Kors. ‘Sluk for Danmark’ blev udviklet i et tæt samarbejde mellem Accenture Song og Norlys med Help som rådgivende PR-partner.

Eksekvering

Målet med PR-indsatsen var at møde danskerne i energikrisen og styrke Norlys’ omdømme og perception gennem nyhedsmedier. Samtidig skulle indsatsen øge kendskabet til dagen og få danskerne til at spare på strømmen. For at sikre maksimal eksponering delte vi indsatsen om i tre faser:

  • Før kampagnen Vi gødede jorden for kampagnen med et debatindlæg fra Norlys’ CEO om at gøre en fælles indsats for elpriserne
  • Under kampagnen Gennem målrettede pitches og eksklusive placeringer i nøglemedier sikrede vi presseomtaler - lokalt, regionalt og nationalt.
  • Efter kampagnen Kampagnens resultat og indsamlingen gav massiv eksponering i medier over hele landet

Udover den proaktive PR-indsats udviklede Help den reaktive kommunikationsstrategi gennem et presseberedskab og rådgivning, der kunne nuancere den kritik, som måtte opstå i pressen.

Resultater

Gennem PR-indsatsen har vi opnået en omfattende og positiv nyhedsdækning. Omtaler tæller bl.a. medier som TV2 News, Radioavisen, regionale P4-stationer, Ritzau, TV2 Lorry samt DR-podcasten Guld og Grønne Skove.

  • 79 omtaler i nationale, regionale og lokale medier
  • Potentiel rækkevidde på 7 mio.

En opgørelse fra Energinet viser, at de danske husstande sparede hele 17 pct. strøm d. 1. januar. Det udløste en samlet donation fra Norlys til Røde Kors på 45 millioner kroner.